Uwaga na internetowych oszustów! Czworo mieszkańców powiatu płońskiego straciło pieniądze po podaniu innym osobom kodów do płatności mobilnych
W ostatnim czasie do płońskiej komendy zgłosiły się cztery osoby, które poinformowały funkcjonariuszy, że oszuści okradli ich konta, wypłacając pieniądze za pomocą kodów do płatności mobilnych. Przestępcy co prawda działali w różny sposób, ale docelowo wszyscy dążyli do uzyskania kodów BLIK od pokrzywdzonych.
23-letnia mieszkanka Płońska i 26-latek z gm. Nowe Miasto zostali oszukani, gdy próbowali sprzedać niepotrzebne już im rzeczy przez Internet. Zarówno kobieta, jak i mężczyzna na jednym z popularnych portali sprzedażowych umieścili ogłoszenia sprzedaży należących do nich przedmiotów, odpowiednio butów i szafy. W krótkim czasie za pomocą jednego z komunikatorów internetowych skontaktowały się z nimi osoby zainteresowane zakupem. W obu przypadkach sprzedający otrzymali wiadomości z potwierdzeniem płatności i informacją o opłaceniu kuriera, który miał odebrać przesyłki. Pokrzywdzeni mieli tylko podać adresy e-mail, a później kliknąć link umieszczony w wiadomości. Oboje po kliknięciu zostali przekierowani na strony banków, gdzie podjęli próbę zalogowania do swoich kont.
23-latka mając problemy z zalogowaniem, kliknęła ikonę „pomoc”, a następnie podczas rozmowy na komunikatorze z „chat botem” została przeprowadzona przez procedurę logowania. Trzykrotnie podała wygenerowane kody BLIK, które miały służyć potwierdzeniu jej tożsamości. Kobieta straciła w sumie 1800zł.
26-latek po zalogowaniu na konto miał uzupełnić formularz, wpisując dane właściciela rachunku, w tym dane karty bankomatowej. Gdy tego nie zrobił i chciał zrezygnować z transakcji, zadzwonił do niego mężczyzna, zapewniając, że to normalna procedura, a sprzedający po podaniu kodu BLIK, szybko otrzyma pieniądze. 26-latek uległ namowom mężczyzny i stracił 3 tys. zł.
Kolejne dwie osoby: 26-latek z gm. Raciąż i 25-letnia płońszczanka oszukane zostały przez osoby podszywające się w mediach społecznościowych pod ich znajomych. Do mężczyzny napisał „kolega” z prośbą o pożyczenie 1100zł. 26-latek nic nie podejrzewając, wygenerował w aplikacji mobilnej banku kod BLIK i podał w wiadomości na komunikatorze. Kilkanaście minut później zadzwonił do niego znajomy z informacją, że ktoś włamał się na jego konto w mediach społecznościowych i wysyła wiadomości z prośbą o pożyczkę.
25-letnia płońszczanka w komunikatorze otrzymała wiadomość z profilu członka swojej rodziny. W tym przypadku również chodziło o pożyczenie pieniędzy. Osoba podająca się za jej ojca kilkakrotnie prosiła o podanie kodów do płatności mobilnych, twierdząc, że nie działają. Kobieta wygenerowała w aplikacji swojego banku dwa kody i zaakceptowała transakcje. Chwilę później zadzwonił do niej ojciec z informacją o włamaniu na jego konto społecznościowe. Kobieta straciła 1600zł.
Do płońskiej komendy zgłosił się również 51-latka z gm. Płońsk, której konto na portalu społecznościowym przejęli oszuści. Do kobiety zadzwonił kolega z pytaniem, czy faktycznie chce pożyczyć pieniądze, bo taką wiadomość dostał w komunikatorze. Okazało się, że osoba podszywająca się pod 51-latkę wysłała prośbę o pomoc finansową do kilkorga jej znajomych. Trzy osoby niestety uległy namowom i wykonały przelewy. Straciły łącznie 2800zł.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK — zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności.
Pamiętajmy też, że kod BLIK nie służy do potwierdzenia odbioru płatności np. za sprzedaż w Internecie, a do zainicjowania transakcji, w wyniku której pieniądze pobierane są z naszego konta.
kom. Kinga Drężek-Zmysłowska