Ozdoba za 35 zł skończyła się utratą 10 700 zł seniorki
Oszustwo podczas sprzedaży ozdoby
70-letnia mieszkanka powiatu płońskiego wystawiła na popularnej platformie handlowej własnoręcznie wykonaną ozdobę za 35 zł. Po otrzymaniu powiadomienia o sprzedaży zauważyła brak miejscowości w adresie odbiorcy i postanowiła wyjaśnić sprawę.
Kobieta zadzwoniła na znaleziony w internecie numer obsługi platformy. Po krótkim nagraniu informującym o oddzwonieniu zgłosiła się osoba podająca się za pracownicę serwisu. Rozmówczyni poprosiła o kody BLIK tłumacząc, że to formalność niezbędna do weryfikacji konta. Seniorka podała pięć kodów i zatwierdziła transakcje w aplikacji bankowej.
Po chwili przyszło SMS o autoryzacji transakcji kartą, a rozmowa została przerwana. Przy próbie logowania do aplikacji bankowej konto było zablokowane. Bank poinformował, że w telefonie mogło być zainstalowane oprogramowanie szpiegowskie i że część środków została wypłacona w bankomacie w Poznaniu. Łączna strata to 10 700 zł.
Jak działali oszuści
Sprawcy wykorzystali podstęp i zaufanie seniorki. Podszyli się pod obsługę platformy i wykorzystali kody BLIK do natychmiastowej wypłaty gotówki.
Porady bezpieczeństwa
- Nie podawaj kodu BLIK nikomu, kto dzwoni lub pisze z prośbą o pomoc.
- Sprawdzaj uważnie, co zatwierdzasz w aplikacji bankowej.
- Jeśli komunikat lub prośba dotyczy czegoś innego niż to, co aktualnie robisz, przerwij działanie.
- Pracownik banku ani platformy sprzedażowej nie poprosi o BLIK.
- W razie wątpliwości samodzielnie znajdź numer instytucji i zadzwoń.
Pamiętajcie o ostrożności, szczególnie przed świętami. Oszuści wykorzystują pośpiech i zaufanie. - KPP w Płońsku
źródło informacji: nadkom. Kinga Drężek-Zmysłowska / policja.pl









