Oszustwo przy użyciu kodów do płatności mobilnych - 36-latka straciła konto, a jej znajomy 1600 zł
Płońscy policjanci otrzymali zgłoszenie od 36-latki, której konto w mediach społecznościowych zostało przejęte przez oszusta. Cyberprzestępca wykorzystał dostęp do jej profilu, aby wyłudzić pieniądze od znajomych. Kobieta zorientowała się, że straciła dostęp do konta, gdy zadzwoniła do niej znajoma, pytając, czy rzeczywiście potrzebuje pieniędzy. Okazało się, że oszust rozsyłał wiadomości do jej kontaktów za pomocą komunikatora, prosząc o szybkie wsparcie finansowe. Twierdził, że ma problem z dostępem do konta bankowego i odda pieniądze jeszcze tego samego dnia.
Jeden ze znajomych 36-latki uwierzył w tę historię i przekazał oszustowi dwa kody do płatności mobilnych, tracąc w ten sposób 1600 zł. Środki te zostały natychmiast wypłacone w jednym z bankomatów na terenie Polski.
Przypominamy, aby:
- Nigdy nie przekazywać kodów do płatności mobilnych ani danych do logowania, nawet znajomym.
- Weryfikować każdą prośbę o pieniądze – najlepiej poprzez bezpośredni telefon do danej osoby.
- Zabezpieczać swoje konta w mediach społecznościowych, stosując silne hasła i dwustopniową weryfikację.
- Zgłaszać wszelkie podejrzenia dotyczące cyberprzestępstw.
Oszustwa internetowe są coraz bardziej powszechne, dlatego tak ważna jest czujność i ograniczone zaufanie w przypadku podejrzanych wiadomości. Jeśli otrzymasz prośbę o pomoc finansową, zawsze upewnij się, że pochodzi ona od rzeczywistej osoby, a nie oszusta.
kom. Kinga Drężek-Zmysłowska