Kliknął link, a do rachunku telefonicznego jego rodziców doliczono prawie 800 zł - internetowi oszuści polują też na dzieci!
Płońscy policjanci przyjęli zgłoszenie od mieszkanki miasta, której 13-letni syn padł ofiarą internetowego oszustwa. Cała sytuacja rozegrała się na popularnej wśród graczy aplikacji do komunikacji – używanej powszechnie przez dzieci i młodzież grającą w gry online.
Chłopiec, logując się do gry, kliknął link wyświetlony w jej interfejsie. W ten sposób został przekierowany na rozmowę z osobą podszywającą się pod administratora aplikacji. Fałszywy "administrator" zażądał od nastolatka podania numeru telefonu w celu rzekomej weryfikacji konta. Po otrzymaniu SMS-a z kodem 13-latek – nieświadomy zagrożenia – podał go oszustowi. Wkrótce poproszono go o kolejne kody, które systematycznie przychodziły na jego telefon.
W pewnym momencie chłopiec otrzymał komunikat, że jego konto umożliwia teraz zakupy u zewnętrznych dostawców. Gdy poinformował „administratora”, że nie chce za nic płacić i nie będzie dalej podawał kodów, ten stwierdził, że w przypadku odmowy numer telefonu 13-latka zostanie zablokowany.
Niestety, nastolatek postąpił zgodnie z instrukcjami. W konsekwencji jego operator komórkowy naliczył dodatkowe opłaty za zakupy w sklepie internetowym z grami i programami, których chłopiec nigdy nie zamawiał. Ostatecznie straty wyniosły niemal 800 złotych.
Ten przypadek to poważne ostrzeżenie zarówno dla dzieci, jak i dla ich opiekunów. W świecie cyfrowym, gdzie wiele działań odbywa się błyskawicznie, a granice prywatności są niejasne, bardzo łatwo paść ofiarą manipulacji.
Oto kilka zasad, które powinien znać każdy rodzic i nastolatek:
- Nigdy nie podawaj swojego numeru telefonu nieznajomym w Internecie.
- Nie klikaj w linki, które pojawiają się w grach lub wiadomościach od nieznanych osób – nawet jeśli wyglądają niewinnie.
- Nie podawaj nikomu kodów, które otrzymujesz w wiadomościach SMS – są one zazwyczaj potwierdzeniem transakcji finansowych lub potwierdzeniem zgody na doliczanie dodatkowych opłat do rachunku telefonicznego!
- W każdej wątpliwej sytuacji – rozmawiaj z rodzicami lub opiekunami – lepiej zapytać i upewnić się, niż później ponosić finansowe konsekwencje.
- Rodzice – regularnie rozmawiajcie z dziećmi o zagrożeniach online – tłumaczcie, co to są płatne usługi, mikropłatności i jak działają oszuści.
W dobie nowoczesnych technologii to dzieci często są bardziej biegłe w obsłudze urządzeń niż dorośli, ale to nie znaczy, że są bezpieczne. Ich naiwność, ufność i brak doświadczenia sprawiają, że są idealnym celem dla internetowych przestępców.
Nie pozwólmy, aby niewinna gra przerodziła się w kosztowny koszmar. Bądźmy czujni – razem.
kom. Kinga Drężek-Zmysłowska