Neony odgrywały w polskiej kulturze drugiej połowy XX wieku rolę wyjątkową – były nie tylko reklamami, lecz także „wyrazem artystycznych aspiracji i wizualnym symbolem nowoczesności”. Projektowali je wybitni artyści i typografowie.
W PKiN można zobaczyć takie klasyki, jak neonowe szyldy restauracji Berlin i Szanghaj, lokali: Syrenka, Bajeczny, Bar Mleczny Biedronka, ale także neony Cepelia, Sezam czy Kawiarni Jaś i Małgosia. Rozbudowane zostały kąciki z neonami zagranicznymi, w tym zwłaszcza z innych państw bloku wschodniego, jak Czechosłowacja czy Węgry. Nowością jest sklepowa wystawa ze sprzętem RTV AGD z epoki. Niektóre reklamy są pokazywane po raz pierwszy – także po odnowieniu - jak poznańska Antylopa, lubelski Jubiler czy kolejne neonowe kwiaty. Odtworzone zostały także – kultowa Krówka z baru mlecznego Bambino na Kruczej, czy Adria.
Od 1 sierpnia Muzeum Neonów działa w nowym miejscu – na IV piętrze Pałacu Kultury i Nauki. Placówka została założona przez Ilonę Karwińską i Davida Hilla, którzy prowadzą projekt dokumentacji i ochrony neonów nieprzerwanie od 2005 r. Jego efektem są liczne wystawy, publikacje czy projekty renowacyjne oraz przede wszystkim otwarte w 2012 r. Muzeum Neonów, którego pierwsza siedziba mieściła się na warszawskim Kamionku.
– Zarówno przenosiny, jak i organizacja nowej wystawy były ogromnym wyzwaniem logistycznym. Sukcesywnie będziemy uzupełniać ekspozycję o kolejne neony z naszej kolekcji. Niebawem będzie można zobaczyć łódzką Polfę, lubelskiego Jubilera czy tyski Atom. Po wakacjach wracamy także z wycieczkami i programem edukacyjnym – zapowiedziała dyrektor placówki Ilona Karwińska.
Wystawa „Światła Miasta” mieści się na IV piętrze Pałacu Kultury i Nauki w sali Marii Skłodowskiej-Curie – wjazd windami bocznymi z poziomu szatni. Ekspozycję można oglądać przez cały tydzień – w godz. 10-18 (poniedziałek - piątek) i 10-19 (sobota - niedziela).(PAP)
mas/ jann/
